Overslaan en naar de inhoud gaan

Welterusten...

Hoe beter uw therapie, hoe prettiger u zich voelt

Voor een succesvolle CPAP-therapie

Slaapdagboek

U bent net begonnen met uw CPAP-therapie. En u heeft van uw arts mogelijk een slaapdagboek gekregen. Het is belangrijk dat u het de eerste zes weken van uw therapie goed bijhoudt. We raden u aan het elke dag in te vullen en daar de eerste nacht al mee te beginnen. Zo kunt u zien wat uw vorderingen zijn en het is ook handig tijdens de gesprekken met uw arts en de medewerkers van VitalAire. Dus zorg ervoor dat u uw slaapdagboek dan bij de hand heeft.

Om het slaapdagboek te bestellen belt u hiervoor met onze klantenservice:

+31 (0) 40 - 250 35 02 

Slaap ID: voor een succesvolle CPAP-therapie

PDF - 8.47 MB

Slaapt u goed?

Noteer uw bedtijd en het tijdstip dat u opstaat in een periode dat u goed kunt inschatten wat uw slaapbehoeften zijn (bijvoorbeeld tijdens uw vakantie). Probeer daar vervolgens zo goed mogelijk aan te voldoen (zoals: vroeg opstaan, naar bed om 22.00 uur). Het is heel belangrijk om op vaste tijden te gaan slapen en op te staan, ook als u vrij heeft.

Overdag

  • Leid een actief leven en ga naar bed als u slaap krijgt.
  • Doe geen dutjes langer dan 30 minuten en nooit na 3 uur ‘s middags.

Voor het slapengaan

  • Vermijd dingen die u uit uw slaap kunnen houden: roken/nicotine, alcohol (2 uur voor u naar bed gaat), cafeïne (6 uur voor u naar bed gaat), zware inspanning (3 uur voor u naar bed gaat) en uitgebreide maaltijden of gekruid eten.
  • Vermijd verkeerd gebruik van slaappillen of geneesmiddelen zonder doktersvoorschrift, die invloed op de slaap hebben.
  • Doe ontspanningsoefeningen zoals yoga, lees een boek, drink kruidenthee of warme melk.
  • Probeer u steeds zo goed mogelijk op dezelfde manier op de nacht voor te bereiden.
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving
  • Niet lezen of tv-kijken in bed.
  • Zorg voor een rustige, donkere slaapkamer.
  • Houd de slaapkamertemperatuur op 18 à 20°C.
  • Als u niet kunt slapen, ga dan even de slaapkamer uit om iets rustigs en ontspannends te doen. Herhaal dit als het ‘s nachts vaker nodig is.