Overslaan en naar de inhoud gaan

Welterusten...

Hoe beter uw therapie, hoe prettiger u zich voelt

Voor een succesvolle CPAP-therapie

Slaapdagboek

Aan het begin van uw CPAP-therapie wordt u mogelijk gevraagd een slaapdagboek bij te houden. Wij raden aan om dit slaapdagboek zeker de eerst zes weken van uw therapie goed bij te houden. Dit geeft overzicht in uw vorderingen en geeft structuur aan uw gesprekken met uw arts of met VitalAire. 

Wilt u voor uzelf een slaapdagboek bijhouden? Klik op de downloadbutton hieronder.

Slaap ID: voor een succesvolle CPAP-therapie

PDF - 8.47 MB

Het belang van goed slapen

Het is voor iedereen belangrijk om op vaste tijden te gaan slapen en op te staan. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld het weekend en op vrije dagen. Wij adviseren om goed inzicht te krijgen in uw eigen slaapbehoefte. Noteer uw bedtijd en het tijdstip dat u opstaat in een periode dat u goed kunt bepalen waar uw slaapbehoeftes liggen, bijvoorbeeld in een vakantie. Probeer vervolgens zo goed mogelijk aan deze behoefte te voldoen en hier een vast ritme in aan te brengen.

Tips voor overdag

  • Wees overdag actief en ga naar bed als u slaap krijgt.
  • Doe geen dutjes langer dan 30 minuten en nooit na 3 uur ‘s middags.

Voor het slapengaan

  • Vermijd zaken die u uit uw slaap kunnen houden: roken/nicotine, alcohol (twee uur voor u naar bed gaat), cafeïne (zes uur voor u naar bed gaat), zware inspanning (drie uur voor u naar bed gaat) en uitgebreide maaltijden of gekruid eten;
  • Vermijd verkeerd gebruik van slaappillen of geneesmiddelen zonder doktersvoorschrift, die invloed op de slaap hebben;
  • Doe ontspanningsoefeningen zoals yoga, drink kruidenthee of warme melk;
  • Probeer u steeds zo goed mogelijk op dezelfde manier op de nacht voor te bereiden;
  • Zorg voor een rustige slaapomgeving;
  • Ga niet lezen of tv-kijken in bed;
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer;
  • Houd de slaapkamertemperatuur op 18 à 20°C;
  • Als u niet kunt slapen, ga dan even de slaapkamer uit om iets rustigs te doen ter ontspanning. Herhaal dit als het ‘s nachts vaker nodig is.