Skip to main content

Update aangaande vervanging en reparatie slaapapneu-apparaten Philips (20-10)

  • Nieuws

20 oktober 2021

Zoals eerder bericht heeft Philips een veiligheidswaarschuwing afgegeven voor uw slaapapneu-apparaat. Hieronder leest u over de laatste ontwikkelingen.

Het RIVM heeft extra onderzoek gedaan
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft in juli 2021 samen met de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) een algemene aanbeveling gedaan om de apparaten te blijven gebruiken:

“Onmiddellijk stoppen met het apparaat zou voor alle gebruikers grote risico’s 
met zich kunnen meebrengen. De behandelaars en de inspectie maken de 
afweging dat het een verantwoorde keuze is om de apparaten te blijven gebruiken.”

Het RIVM heeft intussen extra onderzoek gedaan. De resultaten van dit onderzoek geven geen reden om de eerdere aanbeveling aan te passen. Deze blijft dus overeind:

“Blijf het apparaat gebruiken, zolang deze nog niet vervangen of gerepareerd is.”

Het omruil- en reparatieprogramma is begonnen.
Philips is eind september gestart met dit programma. Wij hebben een eerste, kleine hoeveelheid CPAP-apparaten ontvangen van Philips. De omruiling voor de eerste groep gebruikers gaat daarmee op kleine schaal van start.

Philips verwacht de komende 12 maanden alle slaapapneu-apparaten te repareren of te vervangen.
Dit is geen gemakkelijke klus. In Nederland gaat het om zo’n 85.000 apparaten. Een deel hiervan wordt vervangen. Bij het andere deel wordt het foam vervangen. Wat de oplossing voor uw apparaat is, en wanneer uw apparaat aan de beurt is, hangt af van het serienummer. Op het moment dat uw apparaat aan de beurt is om vervangen of gerepareerd te worden, nemen we persoonlijk contact met u op. 

Voor de levering van de vervangende apparaten en het foam zijn wij afhankelijk van Philips.
Als leveranciers weten wij nog niet in welk tempo Philips de vervangende apparaten en het foam kan leveren. We kunnen u dus nog niet vertellen wanneer uw apparaat aan de beurt is. Philips verwacht dat zij een jaar nodig heeft voor het complete omruil- en reparatieprogramma.

Wij nemen persoonlijk contact met u op wanneer uw apparaat aan de beurt is.
Ook krijgt u details over wat we gaan doen en wat dit voor u betekent. Wij doen ons uiterste best om de omruiling of reparatie soepel te laten verlopen en u zo min mogelijk te belasten. U hoeft dus zelf geen contact met ons op te nemen. Zodra we meer weten, hoort u van ons. 

Houd https://www.philips.nl/healthcare/e/sleep/communications/src-update in de gaten voor de laatste informatie over de veiligheidsmelding van Philips.

Een goede oplossing voor u als gebruiker is ons belangrijkste doel. Daarom blijven we samen met alle CPAP-leveranciers (branchevereniging FHI) continu in gesprek met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, artsen, zorgverzekeraars, de ApneuVereniging en Philips.